På 80-talet fanns postorderkataloger i de flesta svenska hem. Som kund bläddrade du fram de produkter som var intressanta och sen skickade du in en talong eller ringde upp företags säljavdelning. När beställningen var klar skickade företaget iväg ditt paket via PostNord. Idag har katalogen flyttat ut på Internet och du behöver bara en webbläsare för att kunna kika igenom sortimentet.
Företagen som varit verksamma inom postorder har haft en lägre tröskel när det gäller att gå över till e-handel. Flertalet företag har idag redan system anpassade för näthandel och är väl anpassade för hantera beställningar via nätet. Andra bolag som är lite på efterkälken kliar sig i huvudet och undrar hur de ska fixa affärssystem e-handel och vad de behöver anpassa för att deras butik ska fungera på nätet.
Affärssystem till e-handel har funktioner anpassade för lager, logistik och bokföring. Det är viktigt att affärssystemet kan kommunicera med din webbshop.
Det finns en bred palett av leverantörer som erbjuder kompletta lösningar. Ofta är en förstudie bra när du ska upphandla ett affärssystem eller ny webbshop. I förstudien sätts mål och syfte upp. Därefter är det lättare att skapa en kravspecifikation som kan bli en form av guide när du kontaktar säljare av systemlösningar.
Känner du personer som upphandlat affärssystem till företagets e-handel? Hör gärna med dessa personer hur de gick till väga samt om de har tips som kan underlätta processen.
Affärssystem som är tillgängliga online via molntjänster kan förenkla accessen för kunder som behöver nå sina affärssystem från flera platser. Genom molnet är det även möjligt att enkelt addera fler appar och integrationer.
Om du behöver ett lager finns möjligheten att hyra in sig hos en extern leverantör. De kan sköta lagerhållning, kundtjänst, frakt och returer.
Det sker mycket forskning inom e-handel och en spännande bit är att se hur logistiken automatiseras och förenklas för både företagare och slutkunder.